Låt dig inte luras – det är vår hälsa som gäller!

Följande kommentarer är översatta från The Times nätversion (Timesonline 2007)

Jag har en tvillingbror. Jag har tagit kosttillskott, men inte han. Folk tror att han är min äldre bror. När kommer människor att vakna upp till faktum att regeringar, sjukvården och läkemedelsföretag inte vill ha gamla människor som är friska? … Låt dig inte luras – det är vår hälsa som gäller!
…Jag har just besökt sajten för JAMA - The Journal of the American Medical Association och läste en artikel från 2002 som påstår "De flesta människor får inte i sig optimala mängder av alla vitaminer genom kosten." Vad var det jag sa?
Royston, Blandford, UK

Jag är 53 år gammal, men de flesta tror att jag är ca 40. Jag har tagit kosttillskott sedan tonåren då jag ofta besökte läkare. Jag är numera självläkande och är den enda på min avdelning som inte varit sjuk under de senaste tre åren. Jag färger inte håret, jag får inte influensa och har heller inte allergi. Vad mer kan man säga?
Katherine, Milton Keynes, UK

…Vitaminer är ett tillskott och inte en ersättning för en dålig kost. Du kan inte ta piller för att motverka de negativa effekterna av hamburgare, stips, sötsaker, mjölkprodukter, pajer, alkohol och läsk. Kunde inte förr, kan inte nu.
Det hela verkar mer som om kosttillskottsindustrin håller på att slå igenom, och att läkarna håller på att bli nervösa…
Walt O'Brien, Binghamton, NY USA

Jag tror på stora dagliga doser av C-vitamin (5000 g) eftersom jag känner effekten och märker att jag ser bättre ut när jag tar dem. Jag dricker och röker för mycket, dricker för mycket kaffe och sover för litet. C-vitaminet kompenserar för detta och hjälper mig. (Nobelpristagaren Linus Pauling var en stark advokat - för C-vitamin-red).

Jag har också tagit en multi-vitamin under de senaste 15 åren och när jag gör uppehåll märker jag att jag lättare blir sjuk.
Jag kommer inte att sluta ta mina vitaminer på grund av denna studie. Det kommer säkert att finnas flera motsägande studier i framtiden… Kanske är jag onormal men enligt min självstudie så vet jag att vitaminer fungerar och jag antar att det finns många andra ’onormala’ människor, varför köps det så mycket vitaminer och mineraler annars? Med tanke på alla kemikalier och bekämpningsmedel som redan finns i vår mat och som är del av vår livsstil, verkar det rätt så idiotiskt att sprida panik med farorna från några små vitaminer.  ’Dödsorsak: multivitaminer?!!? Bah!!
Peter, Barcelona, Spanien.

Intressant att man inte talar om de recept med vitaminer och mineraler som läkare skriver ut för gravida kvinnor....
Jenifer, St Petersburg, FL, USA