Kosttillskottsfanatiker är friskast!
Den som skrattar bäst skrattar sist.1 Enligt en angelägen studie som publicerats i The Nutrition Journal2, kommer folk som intar kosttillskott sannolikt att få sista skrattet. Personer som i snitt intar 17 olika kosttillskott dagligen visar sig nämligen vara mycket friskare än de som endast intar ett kombinationstillskott - eller som inte tar några kosttillskott alls.
Detta är första gången som forskare undersökt mätbara hälsoparametrar hos konsumenter som intar en bred uppsättning av olika kosttillskott, bland annat vitamin C, E och D, fisk- eller linfröolja, lecitin, Q10, glukosamin och B-komplex. Nära 9 av 10 av dessa kosttillskottsentusiaster intog tjugo eller flera olika näringspreparat dagligen under årets gång.
Även om hälften av alla vuxna amerikaner äter någon form av
kosttillskott, använder nästan hälften bara en enda typ av tillskott,
som oftast är ett billigt kombinationstillskott.
Studien jämförde 602 vuxna som inte intog kosttillskott med 176 vuxna
som tog ett kosttillskott (dagligen eller varannan dag, och där detta
kosttillskott var oftast ett multivitamin) och 278 personer som tog
flera olika kosttillskott dagligen.
Resultaten är häpnadsväckande. Tvärtemot väntade biverkningar och överdoseringar såg forskarna att personer som intar många olika kosttillskott dagligen ofta har optimala näringshalter.
Mätning av: Många kosttillskott Ett kosttillskott Inga kosttillskott
Låg nivå av C-vitamin 0 % 9 % 32 %
Optimal nivå av C-vitamin 94 % 47 % 22 %
(över 1 mg/dl)
Brist på D-vitamin 0 % Ingen data Ingen data
(mindre än 37.5 nanomol/l)
Sjukdomsrisken var mycket lägre bland personer som intog många kosttillskott jämfört med de övriga.
Risken
för diabetes var 73 % lägre, hjärtkärlsjukdom 52 % lägre och enligt
frågeformuläret var den egna bedömningen av hälsostatus till 74 % "god
eller utmärkt" jämfört med gruppen som inte intog kosttillskott. Flera
mätbara tester utfördes som visade att gruppen som intog många
kosttillskott hade förstklassig hälsa.
Många kosttillskott Ett kosttillskott Inga kosttillskott
Mätning av inflammatoriska markörer:
Förhöjt homocystein 11 % 37 % 45 %
Förhöjt C-reaktivt protein 0 % 31 % 54 %
Halten av ferritin, lagringsformen av järn, var mycket högre i serum
hos personer som inte intog kosttillskott (198) och de som intog ett
kosttillskott (205) än hos storkonsumenterna (117 µg/l blod). Höga
lagringshalter av järn har förknippats med leversjukdom, diabetes,
sjukdomstillstånd i hjärnan och hjärtat samt tendens till infektion.
Vanliga multivitaminer innehåller oftast järn, medan de som intar många
olika näringsämnen får i sig extrakt från frukt, bär, druvor och kli
som hämmar överabsorption av järn.
Karotenoidhalter i serum (betakaroten, lykopen, lutein) var tre gånger
högre bland de som tog flera kosttillskott än de som inte tog
kosttillskott och två gånger nivån hos de som intog ett kosttillskott.
E-vitaminhalten bland flertillskottsanvändarna var mer än dubbelt så hög som hos de övriga grupperna.
Gruppen som intog många kosttillskott hade dessutom märkbart högre halter av det goda HDL-kolesterolet, lägre triglycerider och C-reaktivt protein samt lägre blodtryck - som alla är markörer för god hjärtkärlhälsa - än de övriga deltagarna i studien.
Denna studie skingrar den vanliga åsikten om att kombinationstillskott av typen "en-om-dagen" räcker för att åtgärda brister på livsviktiga näringsämnen.
Referenser
- Sardi, Bill "Dietary Supplement Fanatics Healthiest Of All" © 2007 Knowledge of Health, Inc.
- Block, Gladys et al, "Usage patterns, health, and nutritional status of long-term multiple dietary supplement users: a cross-sectional study." The Nutrition Journal, 6: 30, 2007. Återhämtad från http://www.nutritionj.com/content/pdf/
