080416 Snedvriden rapport om risker med antioxidanter
Chefen för Linus Pauling Institutet vid Oregon State Universitet, Balz Frei, anser att studien och informationen var bristfällig. Två tredjedelar av forskningen som granskades använde sig av deltagare som redan led av hjärtkärlsjukdom, cancer och andra hälsoproblem (Boseley 2007). En av studierna omfattade till exempel deltagare som var över 70 år gamla, och under de 5 år som studien pågick var det rätt naturligt att många deltagare skulle dö. Man har även använt en studie med rökare som led av andra allvarliga livshotande sjukdomar. Så när studien påstår att (syntetisk) betakaroten ökar dödligheten med sju procent, (syntetisk) A-vitamin med 16 procent och (syntetisk) E-vitamin med fyra procent, får resultaten ses i ljuset av att deltagarna kunde dött av andra orsakar (Hawkes 2007).
Den största skandalen med detta är att det tyder på att forskningspengar har medvetet använts för att svartmåla antioxidanter. Med tanke på andra forskningsskandaler de senaste åren så blir man fundersam. Vitaminerna som användes i dessa analyser var syntetiska.
Läs gärna vidare om forskning som visar hur människor som intar rikligt med kosttillskott mår bäst.
1. ‘Antioxidant supplements for prevention of mortality in healthy participants and patients with various diseases’ by Bjelakovic G, Nikolova D, Gluud LL, Simonetti RG, Gluud C. Se: “NOTES section (page 12)” av Cochrane rapporten star det: “Innehållet av denna rapport har redan publiserats i JAMA (Mortality in randomized trials of antioxidant supplements for primary and secondary prevention: systematic review and meta-analysis. JAMA 2007;297(8):842-857).”